Vanliga frågor och svar
Hur lång är er leveranstid?
Leveranstiden påverkas såklart av vilken produkt du köper, detta i och med att våra möbler är 100% handgjorda efter beställning. Vanligtvis ligger leveranstiden för större möbler på 6-8 veckor och tavlor 2-3 veckor.
Kan jag ångra mitt köp?
Du kan självklart avbryta ditt köp inom 2 dagar efter att du lagt din beställning. Efter dessa 2 dagar är din order bindande i och med att vi tillverkar din möbel på beställning.
Hur lägger jag en specialbeställning?
Är du ute efter att justera måtten, färgen på en tavla eller har några övriga ideér på hur din möbel kan bli mer optimal för just dig, är du välkommen att kontakta oss via decorum@decorumdesign.se för att fortsätta diskutera era önskemål.
Hur levereras min beställning?
För att försäkra oss om att din handgjorda möbel kommer fram utan skavanker skickas dina produkter via budbil. Vi är självklart med och leverera dina möbler ända fram till dörren. Hemleverans sker till Stockholm med omnejd samt Östergötland, vill du ha din leverans utanför dessa områden ber vi er kontakta oss på mejl för att hitta ett tryggt sätt att leverera er produkt.
Kan jag få andra mått på era spackeltavlor?
Absolut, vi måttanpassar gärna våra spackeltavlor för att de ska passa så bra som möjligt i ditt hem. Annars säljs spackeltavlorna i måtten;
60×100 cm
80×120 cm
150×150 cm
Hur sker betalningen?
När du mottagit din möbel skickar vi en faktura till dig.
Hur rengör man era marmorbord?
Våra marmorbord rengörs med en fuktig trasa och vid fläckar mild tvål. Använd aldrig något starkt rengöringsmedel på marmorborden då de blir förstörda.
Hur rengörs era matsalsbord och övriga möbler?
Som i princip alla våra möbler så rengörs våra matsalsbord och soffbord i massiva material samt fanér alla med mild tvål och en fuktig trasa. Använd aldrig såpa eller starka rengöringsmedel på möblerna då de får fläckar och blir förstörda.
Hur rengör jag smidigast min spackeltavla?
På själva spackeltavlan kan du med försiktighet använda en mjuk dammvippa för att inte materialet ska lossna på canvasen. Smidigast är att använda en fuktig trasa på ramen för att få bort dammet men se till att inte få vatten på själva tavla.
Frågor eller fungeringar?
Har du frågor eller funderingar gällande våra handgjorda möbler, betalning eller leverans? Tveka inte att kontakta oss direkt! Vi svara inom 24 timmar (men förhoppningsvis snabbare!).
Dataskyddspolicy
Hur hanterar vi dina personuppgifter?
För att kunna erbjuda dig våra tjänster/produkter behöver vi behandla vissa personuppgifter/data om dig eller ditt besök på vår webbplats.
Vi värnar självklart om din integritet & säkerhet och samlar därför inte in fler uppgifter än vi behöver. Uppgifterna säljs givetvis aldrig vidare till tredjepart.
Läs alltid igenom vår dataskyddspolicy innan du beställer någon av våra tjänster. Kontakta oss få decorum@decorumdesign.se vid ytterligare frågor.
Användning av data.
Dataskyddspolicyn som är kopplad till decorumdesign.se inkluderar samtlig data som samlas in på dig som kund/köpare. Den inkluderar data ifrån sociala medier, telefon, mail, hemsida mm. Denna data kan både nå oss direkt samt indirekt från dig eller ditt företag. Ett exempel är då du kontaktar oss via formulär på hemsidan eller beställer en tjänst. Anledningen till att vi samlar in denna information är för att kunna förbättra och utföra våra tjänster gentemot dig som kund.
Informationen kan inkludera:
- Person- och kontaktinformation– namn, adressinformation, e-postadress, mobiltelefonnummer, din yrkesroll, din arbetsplats mm.
- Betalningsinformation – fakturaadress, referensperson, annan faktureringsinformation.
- Enhetsinformation– t.ex. IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar, tidszon, operativsystem, plattform och skärmupplösning.
- Geografisk information – din geografiska placering.
- Information om varor/tjänster– detaljer angående de varor/tjänster du har köpt.
Informationen vi samlar in är nödvändig antingen för att ingå avtal med oss alternativt handla i vår webbutik. Personnummer behandlas bara i undantagsfall för vissa tjänster som kräver legitimerad identitet.
Vi är mån om att säkra din information!
Vi kommer aldrig sälja eller delge din information till tredjepart utan din tillåtelse. Ibland delar vi personuppgifter till underleverantörer för att kunna slutföra/leverera vårt åtagande gentemot dig. Alla våra partners ingår självfallet sekretessavtal & följer givetvis legala & tekniska krav för att din information ska kunna hanteras säkert.
Var behandlar vi dina personuppgifter?
Vi strävar alltid efter att lagra dina personuppgifter inom Sverige/EU/EES. Dina personuppgifter kommer att lagras på ett säkert sätt där inga övriga får tillgång till dem. Personuppgifterna kommer att sparas så länge det är nödvändigt för oss att levererar en fullständig tjänst. Dessa lagras så länge det krävs enligt lagstadgade lagringstider, särskilt vad gäller redovisningskrav.
Dina rättigheter
- Du som är kund/registrerad hos oss av någon anledning har flera rättigheter du bör känna till.
- Du har rätt att kostnadsfritt begära ut ett registerunderlag för vilka uppgifter vi har sparade om dig/ditt företag.
- Du har rätt att få dina uppgifter korrigerade om de är felaktiga, ofullständiga eller missvisande på något sätt. Du har även rätt att begränsa behandlingen av personuppgifter tills dess att de blivit uppdaterade.
- Du har rätten att bli bortglömd. Radering av personuppgifter sker dock inte om de krävs för att slutföra vårt åtagande/avtal med dig, eller om annan svensk lag, myndighet eller domstol säger annat. Skulle du tycka att det inte finns berättigade skäl för detta har du självklart rätt att invända mot behandlingen av dina uppgifter.
- Rätt att lämna klagomål, dra in samtycke.
Kontakta oss
Vi använder cookies och liknande spårningstekniker enbart för att ge dig som kund en skräddarsydd onlineupplevelse. Vid frågor kring integritets- och dataskydd, vänligen kontakta oss på
- Rådesigns Webbyrå AB, 61732 Skärblacka
- Org nr: 559062-1636
- decorum@decorumdesign.se
Köpvillkor
Villkor
När du (köpare) lagt din beställning har du två (2) vardagar på dig att avbeställa ordern innan produktionsprocessen påbörjas. När dessa två (2) arbetsdagar har passerat blir köpet bindande och produkten/produkterna du beställt skall betalas enligt lag.
Leveranstider & betalning
- Vi levererar våra varor via hemkörning till större delen av Sverige.
- Varor som köps inom Stockholmsregionen samt Östergötland levereras fraktfritt (0 kronor) till köparens hem.
- Varor som köps inom resterande delen av Sverige upp till Gävle, har en fast fraktavgift på 300 kronor till köparens hem.
- Vid efterfrågan erbjuder vi inburen leverans samt montering av produkten/produkterna.
- Varje vara/utbildning anges med priser inklusive moms.
- Skulle vi stöta på problem som försenar leveransen, kommer Decorumdesign att kontakta dig som köpare för vidare information om nytt leveransdatum så fort som möjligt.
Betalning sker efter leverans av inköpta varor via en faktura. Fakturan skall betalas inom 30 dagar från och med dagen den skickas ut till dig. Vid utebliven betalning kommer förseningsavgift samt ränta att läggas på utöver inköpsbeloppet. Efter två (2) påslag kommer fakturan att gå vidare till inkasso som då ansvarar för att driva in skulden.
Det är du som konsumenten som, enligt lag, står för returfrakten om du ångrar ditt köp. Skulle du däremot behöva reklamera varan på grund av konstruktionsfel står Decorumdesign för returfrakten.
GDPR
I samband med din beställning av dina varor, godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Om vi sparat felaktig eller irrelevant information kan du skicka in en begäran om korrigering eller borttagning av denna. Maila oss på decorum@decorumdesign.se så korrigerar vi de felaktiga uppgifterna så snart vi har möjlighet. För att kunna leverera en komplett produkt till dig behöver vi dock lagra dina personuppgifter.
Ångerrätten
I enlighet med Konsumentverket utgår vi ifrån lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Ångerrätten (ångerfristen) gäller under 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från och med den dagen du tog emot varan. Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller en helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag. Om du ångrar ditt köp ska vi få information om det samt få tillbaka varan. Du måste meddela oss om din ånger innan ångerrätten har löpt ut.
Se nedan gällande särskilda villkor och undantag för handtillverkade möbler gällande ångerfristen.
Ångerrätten gäller inte
Ångerrätten gäller inte för alla sorters köp. Den gäller exempelvis inte för den som köper en specialtillverkad produkt. Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar ingår ett separat avtal där ångerrätten inte gäller.
Hur du använder ångerrätten
Du som konsument har alltid rätt att reklamera ett ursprungligt fel på varan upp till 3 år från köpdatumet. Ett ursprungligt fel är ett fabrikationsfel eller annat fel som varan hade innan du som konsument fick varan. Du är skyldig att hålla varan i samma skick som då mottog den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. I och med att tillgång till våra varor sker vid aktiverandet av ditt medlemskonto (kallat Mina sidor) på vår portal, försvinner ångerrätten i och med denna aktivering, oavsett om du laddat ner materialet eller inte.
Du kan läsa mer om ångerrätt, distansavtalslagen och vilka paragrafer vi refererar till här.